lördag 1 oktober 2011

Seize the day

Solen skiner från den bleka hösthimlen och för en liten stund sedan lät det som om det satt en speedad undulat och kvittrade utanför fönstret. Det visade sig vara en gråsparv (jag är en sådan fågelkännare). Gråsparven satt på gren och kvittrade lågt och intensivt som om den hade kafferep med sin bästa fågelvän. Men inte såg jag någon annan fågel i närheten, och att locka till sig en partner för att skaffa ungar verkar väl lite sent i oktober va? Jag antar att vi alla har våra små issues, även fåglar.

Sista sommarvärmen innan hösten, säger de. Sista helgen med solsken och värme. Sista helgen som går att uppskatta. För sen kommer ju Vintern. Så nu jävlar ska det vackra vädret utnyttjas och tas till vara på, och det ska levas livet. Och det är ju dessutom lördag; förutsättningarna för en perfekt dag kan alltså inte vara bättre. Sätta på sig shorts fast det egentligen är några grader för kallt och ha eftermiddagspicknick bland höstlöven i en park med hela stora kompisgänget. Någon som tar med sig stora systemkameran och tar bilder som kommer att läggas upp som en romantiskt, svartvit bildserie på en blogg någonstans. Och sen avslutar vi den fina dagen med en trevlig middag i glada vänners lag eller kanske till och med med en utgång på någon spejsig klubb. Eller så kör man den lite mer nedtonade stilen och strosar runt på stan med en vän och sätter sig på en uteservering med en chailatte i handen och den sista höstsolen i ansiktet och bara njuuter. Jag tror inte att jag behöver nämna att jag alltid får ångest av soliga dagar. De får mig att bli uppmärksam på möjligheterna jag inte har och chanserna jag inte tar. Men jag vet att det finns fler som jag, som får ångest av fina dagar, och jag blir så glad varje gång jag träffar en sådan människa.

Här ovanför nämnde jag jag ju två tänkbara sysselsättningar för en solig höstlördag som idag, men jag kom faktiskt på ett scenario till. En fin dag som idag skulle man faktiskt även kunna masa sig upp ur sängen klockan tolv, dra upp rullgardinen och se den klarblå himlen och splittrat känna att "åh, fint väder" samtidigt som en välbekant ångest börjar gnaga i bakhuvudet eftersom man mycket väl vet hur dagen kommer bli. Efter det skulle man kunna äta frukost och skumma igenom tidningen utan att orka läsa några artiklar och tänka att idag ska det minsann bli en pluggdag, men sen slutar det ändå med att man pluggar sjukt lågintensivt i ungefär två timmar där majoriteten av tiden dessutom går åt till att skriva ett töntigt, omotiverat långt blogginlägg som inte kommer att läsas av så många mer än en själv. Vad som skulle kunna hända efter det känns lite oklart, men jag kan tänka mig att kvällen skulle kunna innehålla en långsam promenad till affären för att köpa en lättlagad middag, och att sedan äta middagen i soffan framför något slätstruket tv-program samtidigt som man har ångest. Dels för att man har pluggat på tok för lite, men framför allt för att man verkligen, verkligen inte har tagit till vara på dagen.

Så skulle man också kunna spendera den här lördagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar